Business tijdens Covid-19: in 4 stappen van paniek naar praktisch en doelgericht handelen

Een business runnen tijdens Covid-19 kan een hele uitdaging zijn. Covid-19 heeft een grote impact op de maatschappij en zeker ook op de economie. Het is een tijd waarin we getest worden op flexibiliteit, aanpassingsvermogen en optimisme. Niet elk bedrijf gedijt even makkelijk op de gedwongen veranderingen, maar als ondernemer kun jij wél een poging doen om de uitdagingen van deze tijd om te zetten in kansen. Het 4-stappenplan in dit artikel helpt jou op weg.

Weet je nog dat een handdruk de standaard begroeting was? Zolang we ons kunnen herinneren is de handdruk gebruikt als een manier om vertrouwen over te brengen. Tussen vrienden, collega’s, zakenrelaties en zelfs vreemden. Maar met de huidige wereldwijde gezondheidscrisis is het misschien tijd om een nieuw gebaar te bedenken. En zo zullen er nog vele andere normen en waarden gaan veranderen.

Hoe langer de Covid-19-maatregelen van kracht zijn, hoe moeilijker het wordt om weer terug te keren naar de wereld zoals hij was. Misschien zelfs onmogelijk. Dat wil echter niet zeggen dat deze nieuwe wereld beter of slechter zal zijn. Gewoon anders.

Zet je schrap: 18-24 maanden om terug te keren naar een nieuw normaal

Iets waar we wél zeker van zijn? Het wordt een achtbaanrit met vallen en opstaan. De economische onzekerheid zal nog wel even voortduren, met ups en downs. En met een vaccin nog ver in het verschiet kunnen we ons niet al te comfortabel voelen.
Dus … buckle up! 

De pandemie veroorzaakt een reeks naschokken die invloed zullen hebben op de manier waarop consumenten en bedrijven met elkaar omgaan. Dat we te maken krijgen met opeenvolgende en steeds weer wisselende maatregelen, is iets waar je maar beter alvast van uit kunt gaan. De oplossing? Meebewegen met de veranderingen en de waarde die jij jouw klanten biedt heroverwegen en herontwerpen.

achtbaan business Covid-19 economie 2020 innovatie DAVINCI Company

Stap 1: Beoordeel de impact

Doe geen voorspellingen waar niemand zeker van kan zijn. Begin in plaats daarvan met een kritische blik te kijken naar de manieren waarop jouw bedrijf precies is geraakt door Covid-19. Breng gedetailleerd in kaart welke impact het heeft gehad op o.a. jouw supply chain, branche, consumenten en ten slotte de maatschappij in het algemeen.

Stap 2: Leer van het verleden

Men zegt dat de geschiedenis zich herhaalt. Onderzoek daarom hoe soortgelijke economische crises in het verleden voor jouw bedrijfstak hebben uitgepakt. En bedenk aan de hand daarvan potentiële scenario’s die zich (ook) in de huidige context zouden kunnen voordoen. Vraag jezelf vervolgens af: Wat moet ik doen om te groeien in elk van deze scenario’s? en Welke aspecten van mijn producten en/of diensten hebben meer aandacht nodig?

Stap 3: Plan vooruit

Logisch dat je nu vooral de huidige risico’s wilt beperken. Maar richt je vooral ook op het plannen van de volgende fase. De komende jaren zullen namelijk worden gekenmerkt door naschokken voor de economie, die continu moeten worden ingecalculeerd. Want ook al is een sector al jarenlang stabiel, in deze tijden zou hier zomaar verandering in kunnen komen. Blijven anticiperen dus! Want snelle en daadkrachtige spelers zullen uiteindelijk de winnaars zijn.

Welke snelle keuzes kun jij nu maken? Op welke manieren kun jij met je bedrijf innoveren? Hoe ziet jouw planning eruit voor het realiseren van niet-organische groei?

strategie out of the box business Covid-19 economie DAVINCI Company

Stap 4: Toon lef, denk out of the box, neem actie

Profiteer van de nieuwe wereldorde en trek alle bestaande zakelijke waarden in twijfel. Alle regels zijn van de baan. Dat betekent misschien even chaos, maar ook vrijheid. Maak daar gebruik van en probeer een meer flexibele manier van werken uit. Organiseer bijvoorbeeld wekelijkse sprints. Lanceer een nieuwe propositie en/of een nieuw bedrijfsmodel. En/of huur een expert in op het gebied van zakelijke groei, zodat je de benodigde vaardigheden in huis hebt om jouw strategische plan uit te voeren.

De onzekerheden blijven, de kansen ook!

Niemand kan de toekomst voorspellen, maar je kunt je er wel op voorbereiden. Maak daarom steeds de verschillende mogelijke scenario’s bijtijds inzichtelijk – the good, the bad and the ugly – terwijl je je naar het meest waarschijnlijke scenario toe blijft bewegen.

Vergeet niet dat we ons schrap zetten voor de volgende golven van onzekerheid. Denk aan de opwarming van de aarde, mogelijke olieprijzenoorlogen, de opkomst van het nationalisme of een dreigende recessie. Er zullen ook naschokken zijn voor de macro-economie en de geopolitiek, evengoed iets om rekening mee te houden.

Maar als deze crisis ons íéts leert dan is het wel dat, zelfs in de donkerste momenten, mensen veerkrachtig zijn. En de wereld altijd een manier vindt om door te draaien. Kom dus beslagen ten ijs zodat ook jij kunt blijven meedraaien, misschien wel succesvoller dan ooit.

Wil je weten of jij klaar bent voor innovatie? Doe nu de gratis innovatie-check.

Liever kijken dan lezen? Abonneer je hier op mijn YouTube-kanaal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>