'Innoveren is een dom idee!' | 5 redenen om níét (nu) te innoveren

De CEO van een toonaangevend telecombedrijf vertelde mij eens dat zijn bedrijf niet geschikt was om te innoveren. Ondanks dat innovatie als één van hun kernwaarden met koeienletters op hun posters vermeld stond, zou het niet het juiste moment zijn. Als voorvechter van innovatie viel ik bijna letterlijk van mijn stoel. Want het moet wel héél erg met jouw bedrijf gesteld zijn, wil het er niet klaar voor zijn. En innovatie is en blijft dé enige manier om een business duurzaam succesvol te maken. Maar voor iedereen die toch nog twijfelt aan de kracht en noodzaak ervan, volgen hier de (enige!) 5 redenen om níét te innoveren.

Reden 1: Je belangrijkste activiteit is stuk

Eerst nog even over het telecombedrijf, want natuurlijk heb ik het er niet zomaar bij gelaten. Ik vroeg de CEO meteen waarom hij zo stellig uitsprak dat innoveren een dom idee zou zijn. Zijn beredenering? Hij had eerst veel te veel werk aan het opnieuw versterken van de basisinfrastructuur. Zijn voorganger had namelijk alleen nog maar oog voor het toepassen van de laatste state of the art-technologieën voor intern gebruik. 

Het resultaat: intern werkte iedereen met de mooiste software en apparatuur, maar de vertaalslag naar hoe zij hiermee extra waarde voor de klant konden bieden, bleef uit. Ondertussen groeiden concurrenten wel mee met de nieuwste ontwikkelingen, en zetten zij daarbij wél de behoefte van de klant centraal. Zij kozen voor technologieën en innovatie met directe waarde voor de eindklant. Waardoor het betreffende telecombedrijf steeds meer achter kwam te lopen op de markt.

En zo komen we op de eerste van de 5 enige redenen om niet te innoveren: de kernactiviteit van het bedrijf is te gebrekkig of zelfs helemaal defect. Voordat de CEO uit het voorbeeld ook maar kon gaan denken aan innovatie, moest hij eerst alle middelen van de organisatie inzetten om de kerntechnologie te moderniseren en te stabiliseren. Anders zou hij simpelweg steeds meer klanten verliezen en failliet gaan.

Laat niet technologie, maar klanten de drijfveer zijn voor innovatie!
innovatie dom idee focus technologie state of art

Reden 2: Gebrek aan motivatie vanuit jouw team

Als de gehele organisatie zich niet wil inzetten voor innovatie op de lange termijn, doe dan geen moeite. Innovatie is niet gratis, het gebeurt niet van de ene op de andere dag. Bovendien hebben je medewerkers het direct door als de uitvoerende teams niet 100% geloven in de innovatie. Krijg dan nog maar eens alle neuzen dezelfde richting op en elk teamlid even gemotiveerd.

Ben je het met me eens dat dit geen reden mag zijn om niet te innoveren, maar loop je hier wel tegenaan? Tijd voor actie! Zorg ervoor dat het voor iedereen glashelder is wat de exacte waarde van de innovatie zal zijn voor het bedrijf. Zodat het hele team enthousiast en on board is.

Reden 3: Geen gemeenschappelijke taal voor innovatie

De term ‘innovatie’ betekent verschillende dingen voor verschillende mensen. Definieer daarom, na het verkrijgen van betrokkenheid bij innovatie, wat innovatie betekent voor de organisatie. Zo, dat er geen enkele twijfel meer over kan bestaan. Creëer daarbij ook een innovatievisie, -strategie en -doelen, met de bestaande visie, strategie en doelen van de organisatie in het achterhoofd. En blijf de definitie van een succesvolle innovatie voor jullie bedrijf, helder communiceren.

Reden 4: Gebrek aan vertrouwen in de organisatie

Vertrouwen is fundamenteel voor het succes van elke formele benadering van innovatie. Als het vertrouwen van jouw medewerkers in de organisatie op dit moment onvoldoende is, moet je dat eerst actief herstellen. Alléén dan kunt je beginnen met het vragen van innovatie-ideeën aan je medewerkers. Om het vertrouwen (dat erg kwetsbaar is) te behouden, moet je hen ook laten zien dat hun ideeën serieus worden overwogen en dat er een vastomlijnd proces is voor het kiezen, financieren en ontwikkelen ervan.

innovatie vertrouwen team business management innoveren

Reden 5: Gebrek aan een uniek, waardevol klantinzicht

Innovatiesucces begint niet zomaar met brainstormen, maar wordt bepaald door klanten die met hun portemonnee stemmen. De enige manier waarop je hen in beweging krijgt, is door een nieuwe oplossing te ontwikkelen voor hun probleem; een oplossing die meer waarde oplevert dan elk bestaand alternatief. Innovatie komt dus voort uit het op een zinvolle manier verbinden met klanten. Dit vereist dat je een uniek, waardevol klantinzicht ontwikkelt. Waar ligt hun specifieke pijnpunt en behoefte? Pas als je dit helder hebt kun je beginnen met het genereren van ideeën, mogelijk zelfs in co-creatie met de klant.

Pas innoveren als cijfers dalen? Misverstand!

Misschien denk je nu: waarom staat ‘geen budget hebben’ er niet bij als reden? Ja, hoe gezonder jouw bedrijf is, hoe meer geld je kunt besteden aan innovatie. Maar net zo waar is dat je juist moet innoveren op het moment dat je het niet nodig denkt te hebben. Waarom?

A) Innovatie kost tijd, dus moet je investeren vóórdat jouw verkoopcijfers dalen.
B) Je kunt ook investeren in innovaties die de operationele kwaliteit verhogen (en dus jouw kosten verlagen).

Als je te lang wacht met het investeren in innovatie, of als je slechts investeert in het najagen van dure, schitterende technologieën in plaats van je te richten op het oplossen van reeds bestaande klantproblemen, kom je in eenzelfde situatie als de genoemde CEO. 

Conclusie: Innoveren is altijd goed, zolang de basis van jouw bedrijf in orde is

Dit zijn ze dan, de enige 5 redenen om niet (nu direct) te innoveren. ls er binnen je bedrijf een gebrek aan gemeenschappelijke focus, motivatie, helderheid, visie, klantinzicht of onderling vertrouwen? Dan is er inderdaad eerst werk aan de winkel om die basis weer helemaal in orde te krijgen. Pas dan ben jij klaar voor effectieve innovatie met een duurzaam effect. En geloof me: dán is innovatie nooit een dom idee, maar juist altijd dé weg naar duurzaam succes! Daar durf ik mijn beide handen voor in het vuur te steken. Elke andere reden dan hierboven genoemd, is in mijn ogen dan ook slechts een excuus om niet vooruit te willen.

Denk jij hier anders over? En kun je goed onderbouwen waarom? Deel vooral jouw visie in een comment en probeer me maar te overtuigen!

Voor wie zich niet zomaar iets laat aanpraten en ondanks bovenstaande redenen benieuwd is of hij wél klaar is voor innovatie: doe nu de gratis innovatie-check.

Volg DAVINCI Company via LinkedIn en/of Facebook om geen blog te missen. Liever kijken dan lezen? Abonneer je hier op mijn YouTube-kanaal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>