De grootste blunder bij innovatie | Wat is het en hoe voorkom je het?

Heb je besloten te gaan innoveren? Slim! Maar wees gewaarschuwd: je kunt al snel een grote blunder begaan. Een blunder die jou gigantisch veel geld kost en uiteindelijk niets oplevert. Een duur grapje dus. Wil je succesvol innoveren, dan is het goed om je bewust te worden van de grootste blunder bij innovatie die men tot nu toe heeft gemaakt. Dat wil zeggen, op het helemaal niet innoveren na. Wat die fout is en hoe jij je ervoor behoedt? Dat lees je in dit artikel.

Over innovatiebudgetten | Wie heeft er gelijk?

“Een van de belemmeringen voor succesvolle innovatie is dat bedrijven zo toegewijd kunnen zijn aan innovatie, dat ze de innovatoren veel geld zullen geven om uit te geven.”
– Clayton M. Christensen, academisch en zakelijk adviseur.

“Er is niets efficiënt aan innovatie. Innovatie betekent vallen en opstaan.” 
– Simon O. Sinek, auteur en motivational speaker.

“Ik denk dat zuinigheid de drijvende kracht achter innovatie is, net als andere beperkingen. De enige manier om uit een smal, beperkend kader te ontsnappen, is om je weg naar buiten uit te vinden.”
– Jeffrey P. Bezos, oprichter van Amazon.com, CEO en president.

Drie slimme, moderne denkers. De eerste denkt dat geld innovatie in de weg staat. De tweede denkt dat innovatie rommelig en inefficiënt is – wat bijna per definitie ook om geld gaat. En de derde denkt dat het strak in de hand houden van innovatiebudgetten de beste manier is om resultaten te bereiken. Wie heeft er dan gelijk?

Verrassend genoeg hebben ze alledrie gelijk. Maar de laatste nét een beetje meer.

cash is king

'Koop maar raak'

Christensen’s zorg dat bedrijven geld zullen steken in innovatie tegen buitensporige budgetten is ergens zeker terecht. Wordt er een groot budget toegewezen op basis van ‘vrije invulling’ dan wordt dit al snel makkelijk en lukraak uitgegeven. Wil je een nieuw apparaat? Ga je gang, er is genoeg geld. Vervolgens breng je tijd door met het spelen met – eh, ik bedoel – leren hoe je de nieuwe gadget moet gebruiken. Doet het niet wat het moet doen? Dan investeer je toch gewoon in een ander duur apparaat?

'Innoveren is vallen en opstaan'

Sinek beweert dat innovatie met vallen en opstaan moet gebeuren. Dat je er niet aan ontkomt een paar doodlopende wegen te bewandelen. En dat je veel tijd moet besteden aan het nalopen van de “Wat als …”-ideeën. Zelfs Thomas Edison steunde het idee dat innovatie het uitproberen van alternatieven vereist totdat je uiteindelijk op het idee komt dat het beste werkt. Misschien hebben ze niet helemaal ongelijk, maar zo wordt innovatie wel een lang en duur proces.

'Innoveer jezelf een weg uit de beperkingen'

Innovatie wordt dus vaak gezien als een soort vrijbrief om van alles en nog wat te proberen. Om de grenzen van het mogelijke af te tasten totdat men op een probleem stuit. Maar wat als Bezos gelijk heeft en we het helemaal verkeerd hebben aangepakt?

Bezos beweert dat de beste manier om uit een smal, beperkend kader te ontsnappen, is om je weg naar buiten te innoveren. (Zoals hij in het Engels zei: ‘One of the only ways to get out of a tight box is to invent your way out.’Op het eerste gezicht een onconventionele en restrictieve methode, maar het is wel de meest rationele benadering. Hij beweert niet dat je veel geld moet uitgeven. Ook beweert hij niet dat je géén geld moet uitgeven. Wat hij zegt, is dat je de bestaande beperkingen moet definiëren, wat die ook mogen zijn. En baseer je innovatie vervolgens op het overwinnen van deze beperkingen.

Blunder of succes? Het is aan jou

De grootste blunder die je kunt begaan is in mijn ogen absoluut het investeren in innovatie ‘op goed geluk’. Lukraak. Zonder helder doel voor ogen. Zonder uitgestippelde route. Een oplossing voor een niet-bestaand probleem, is geen innovatie!

Wie slim innoveert, laat beperkingen fungeren als routekaart voor innovatie. Of die beperking nu de vorm aanneemt van functionaliteit, stroomverbruik of een ander aspect. Is de belangrijkste beperking eenmaal gedefinieerd? Dan weet de innovator het spoor te volgen.

Dit maakt de noodzaak van de investering ook helder. Weet je bij voorbaat al welke beperking je gaat oplossen? Dan maakt dat het rechtvaardigen van de nodige uitgaven een stuk makkelijker. Ook de vraag óf de investering wel zin heeft, is makkelijker te beantwoorden. Valt de investering niet de rechtvaardigen, omdat deze niet in verhouding staat met de oplossing die het zal brengen? Dan is de investering voor dat doeleinde niet nodig. Simpel en eenvoudig!

Overweeg daarom voor een volgend innovatieproject om te beginnen met het oplossen van een bestaand probleem. Maak dit tot jouw routekaart voor innovatie en wie weet leidt het tot dé disruptieve innovatie in jouw markt. Succes!

 

Liever kijken dan lezen? Abonneer je hier op mijn YouTube-kanaal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>