5 belangrijkste innovatietrends 2021

Er zijn 5 belangrijke innovatietrends die slimme ondernemers moeten kennen om zeker te zijn van succes in 2021. Want wie goed heeft opgelet, weet dat innovatie zélf is geïnnoveerd. En dat de wereld steeds in verandering is. In dit artikel licht ik elke innovatietrend van nu toe, zodat jij de juiste koers kunt bepalen.

Innovatietrends vormen zich niet zomaar

In de afgelopen decennia stond innovatie in het teken van nieuwe technologieën adopteren, productiever worden en het bereik vergroten. Hoewel dit allemaal nog steeds belangrijke onderdelen van het bedrijfsleven zijn, beginnen vooruitstrevende ondernemers in tijden van Covid-19 nieuwe wegen in te slaan.

Volgens schattingen van McKinsey & Company is de minimale economische waarde die door de pandemie verdampt is zo’n 9 miljard dollar. Met zo’n cijfer is het geen wonder dat ondernemers wereldwijd hun beeld van innovatie voorgoed willen veranderen.

Als je de volgende transformatietrein hoopt te kunnen nemen, moet je weten hoe het huidige denken over innovatie eruitziet. De volgende 5 belangrijke innovatietrends zijn een goede instaphalte.

trein toekomst innovatietrends 2021

#1: Klantvriendelijkheid

De klant heeft misschien altijd gelijk, maar bedrijven hebben haar zeker niet altijd zo behandeld. Covid-19 heeft laten zien hoe zwak de klantervaringen van sommige bedrijven echt zijn. En consumenten zijn bereid om terug te vechten. Onderzoek van American Express heeft aangetoond dat een derde van de klanten van merk zal veranderen na slechts één enkele slechte ervaring. Dat betekent dat het hoog tijd wordt dat bedrijven hun zaakjes op orde krijgen!

Het eerste wat je kunt doen is simpelweg meer aandacht en middelen besteden aan de eisen van jouw klant. Jeff Wong, EY’s Global Chief Innovation Officer, is een van de meest innovatieve mensen die ik volg. Hij moedigt ondernemers aan om van eyes down naar eyes up te gaan. Ofwel: niet alleen je aandacht richten op wat er pal voor je ligt, maar verder vooruitkijken. Zo kun je beter beoordelen wat er nodig is om te voldoen aan de veranderende eisen van je klanten.

#2: Duurzaamheid

Meer dan ooit willen mensen de kans krijgen om een verschil te maken met hun aankopen. Bijna 90 procent van de klanten wil dat bedrijven milieuvriendelijker en ethischer handelen. In ruil betalen zij graag een beetje meer.

Het omarmen van duurzaamheid zal er voor elk bedrijf anders uitzien, maar het genereert altijd een consumentenhype als het goed gedaan wordt. Denk aan Burger King’s adoptie van de Impossible (Plantbased) Whopper. Of het voeren van citroengras aan hun vee om de uitstoot van methaan te verminderen. Geen van beide zijn enorme stappen voor een bedrijf om te nemen. Wel zijn ze tastbaar en haalbaar. Én effectief: ze breiden de pool van klanten van het bedrijf uit met mensen die zich zorgen maken over hun CO2-voetafdruk.

#3: Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Je kunt nog zulke mooie praatjes hebben, je gedrag is wat telt. De consumenten zijn het beu dat bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid verkondigen, maar niet de daad bij het woord voegen. 

Zo hadden honderden bedrijven op 2 juni 2020 in solidariteit met de landelijke Black Lives Matter-protesten, zwarte vierkanten gepost op hun social media. Maar er volgde al snel een terugslag, waarbij ze beweerden dat dit niet veel meer was dan een vorm van prestatiegericht activisme. Alleen bedrijven die bereid zijn om de extra mijl te gaan, onderscheiden zich van de rest van het stel. Zoals Apple, die 100 miljoen dollar aan rassengelijkheid toezegde. 

Ga dus niet mee in een tijdelijke hype om maar een wit voetje te halen, maar laat zien dat jouw bedrijf écht 100% voor iets staat. Nu en voor altijd, wat er ook gebeurt. Beweer je bijvoorbeeld alleen fairtrade producten aan te bieden? Doe dat dan ook. Niet deels, maar volledig. En maak dit waar mogelijk inzichtelijk voor je klanten ter bewijs.

innovatietrends eyes up duurzaamheid innoveren 2021

#4: Een focus op EQ

Bij het woord ‘bedrijfsinnovatie’ zie je al gauw een gedreven ondernemer voor je die iets te bewijzen heeft. Hoewel dat in sommige gevallen waar kan zijn, is het vooral een verouderd beeld. 

Innovatie betekent niet per definitie het creëren van een slim, nieuw product. Het kan net zo goed gaan om een bedrijfsherstructurering, de implementatie van een nieuw werkplek-beleid of het verfijnen van de rekruteringstactiek. 

De focus is verschoven van IQ (‘Kijk mij eens slimme dingen creëren!’) naar EQ (‘Wat werkt écht? Waar is ruimte voor een verandering die werkelijk waarde toevoegt?’)

Een gerenommeerde Startup Consultant zei het ’t beste toen hij schreef dat High EQ ondernemers ‘goed zijn in het plaatsen van zichzelf in andermans schoenen en het zien van uitdagingen vanuit verschillende perspectieven […] deze kwaliteiten maken ze typisch uitstekende, gerespecteerde communicators.’

#5: Virtueel leven

Nog voordat de pandemie toesloeg, bracht de gemiddelde internetgebruiker slechts 7 uur per dag online door. Een al hoog aantal uren dat zeker sinds het begin van de pandemie is opgelaaid. De digitale wereld bood al tal van mogelijkheden om jezelf te vermaken. Maar nu het internet steeds meer een verlengstuk wordt van andere aspecten, zoeken mensen naar nieuwe manieren om persoonlijke ervaringen online na te bootsen.

Wave, een digitaal concert-streaming-platform, heeft onlangs 30 miljoen dollar opgehaald tijdens een investeringsronde en werkte later samen met Jay-Z’s Roc Nation-label. Dit maakt de weg vrij voor een nieuw tijdperk van concerten die niet hoeven te worden bijgewoond om te worden beleefd. Rockstar manager Scooter Braun vatte het misschien wel het beste samen toen hij zei dat de toekomst van de muziekindustrie afhangt van bedrijven als Wave. En hetzelfde geldt voor bijna alle andere industrieën.

Innovatietrends zijn er om te volgen

Innovatie is een verhaal dat nooit af is. De wereld verandert voor je eigen ogen. Het is dus een kwestie van je vastklampen aan de juiste veranderingen op het juiste moment. Daarmee is één ding zeker: nú inhaken op de juiste trends is de eerste en belangrijkste stap naar een succesvol 2021.

Waar moet jij op instappen? En hoe ga je dat doen? Laat het weten in een reactie!

Liever kijken dan lezen? Abonneer je hier op mijn YouTube-kanaal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>