Te druk om te innoveren? Think again. (And then ACT!)

Het is zo makkelijk gezegd: ik heb het te druk om te innoveren. Maar hoe waar is dat eigenlijk? Zit je agenda werkelijk zó volgeplempt met megabelangrijke activiteiten? Met dingen die écht niet kunnen wachten? Ik waarschuw je alvast: na het lezen van dit artikel verlies je jouw #1 excuus om niet te innoveren. Maar je wint er nog iets veel kostbaarders mee: tijd.

De valkuil van efficiëntie

Alles moet tegenwoordig maar snel, snel, snel. Lopen we in ons bedrijf tegen een probleem aan? Dan moet dit zo efficiënt mogelijk worden opgelost. Want hoe sneller we door kunnen naar de volgende oplossing, hoe beter.

En dat is precies de valkuil. Efficiëntie is een hype geworden. Iets waar we voortdurend naar streven, alsof dát het hoofddoel is. We slaan keer op keer een nieuwe weg in, zonder enkele focus. Want alles moet snel, sneller, snelst. Met als gevolg dat we bij het oplossen van problemen voorbijgaan aan een belangrijk denkproces. Een denkproces dat ten grondslag ligt aan de creativiteit die zinvolle, duurzame innovatie mogelijk maakt.

te druk om te innoveren valkuil efficiëntie

Is druk écht druk?

Hier komt ‘ie. We dénken het gigantisch druk te hebben. Te druk om te innoveren, of om ook maar iets anders te doen dan het afwerken van de dagelijkse to-dolijst. Maar durf eens goed in te zoomen op hoe jij je uren werkelijk besteedt …

Nu we het toch over zoomen hebben: hoeveel tijd brengen we wel niet door in Zoom-meetings? Of met het behandelen van tonnen e-mails? Als je het mij vraagt: véél te veel. Lang niet alles is namelijk echt nodig. Gelukkig zijn sommige bedrijven zich hier al bewuster van geworden. Zij gingen onder andere aan de slag met e-mailbeperking en strengere vergaderregels. 

Maar ook buiten de vaste taken om zijn we druk met van alles en nog wat. Dingen die onze aandacht en tijd opslokken, waardoor we vaak het gevoel hebben niet vooruit te komen. Het gros van deze activiteiten is – excuse my words – compleet nutteloos en onbelangrijk. Op het eerste oog lijken ze misschien efficiënt, maar op de langere termijn blijkt vaak dat je ze net zo goed níet had kunnen doen. Denk maar aan het opschonen van je mailbox.

Natuurlijk is het fijn (en soms ook echt) nodig om met een geordend en opgeruimd hoofd en kantoor te werken. En om voldoende te overleggen met je team. Maar is het dagelijks nodig? Brengt het je meer dan wanneer je je tijd anders zou hebben besteed? En moet je ondertussen maar hopen dat die fantastisch slimme ingeving die voor jou en je bedrijf écht het verschil gaat maken, jou spontaan een keer te binnenschiet? Onder de douche, of tijdens een wandeling?

Het antwoord is: NEE. Natuurlijk niet.

Denk als Einstein

Zinvolle, duurzame innovatie heeft jouw toegewijde tijd en aandacht nodig. En bovendien kan een oplossing alleen werken als je het wérkelijke probleem al hebt ontdekt. Want ook daar gaan we in alle haast aan voorbij: we zien het eerste beste probleem en denken dat wel even op te gaan lossen. Zonder stil te staan bij de vraag wat aan dit probleem ten grondslag ligt. Wat is de onderliggende oorzaak? Ofwel: wat is het échte probleem?

Pas als je dáár het antwoord op hebt gevonden, kun je aan de slag met het zoeken naar de juiste oplossing. Niet eentje die je morgen al kunt toepassen (al is het – als je het grondig en goed aanpakt met de juiste hulp – mogelijk in slechts 5 dagen). Maar een duurzame oplossing die op de lange termijn nog even zinvol is. Een oplossing die jouw bedrijf next level tilt, zodat je met je kop boven het maïsveld uitsteekt en je concurrenten een stap voor blijft.

Einstein snapte ’t, de genie. Hij zei dat als hij een uur de tijd kreeg om een probleem op te lossen, hij 55 minuten zou besteden aan het definiëren van het probleem. En slechts 5 minuten aan het bedenken van een oplossing. Dat is precies het tegenovergestelde van wat wij tegenwoordig geneigd zijn te doen. Wat heeft deze gangbare benadering gedaan voor jou en jouw bedrijf? En wat heeft Einsteins aanpak hém opgeleverd? Ik durf te stellen: veel meer! En ja, hij leefde in een andere tijd. Zonder digitale prikkels en waarschijnlijk met iets meer tijd in handen. Maar is dat reden voor ons om te zeggen: wij hebben het te druk om te innoveren? Absoluut niet.

te druk om te innoveren Einstein

Stappenplan | Van 'geen tijd voor innovatie' en loze pogingen tot efficiëntie, naar écht zinvolle actie met een duurzaam effect

Geen tijd voor innovatie? Bullshit. Die boodschap wil je toch ook niet aan je klanten verkopen? Zij zijn het waard, jij bent het waard en je bedrijf is het waard. Tijd voor een andere aanpak, dus.

Met het volgende stappenplan kom jij tot actie waarmee je écht zinvol en duurzaam innoveert.

A. Heb jij nog geen enkel idee welk (écht) probleem jij zou moeten aanpakken? Blok dan van tevoren een aantal uren vrij in je agenda om hierop te gaan zitten broeden. Zie je wel dat je het niet te druk hebt om te innoveren?

B. Heb je (al) een idee? Dan is het nu tijd om er een project van te maken! Naast de essentiële vragen waarom je dit doet, welke waarde je wilt leveren, wie de klant is, hoe je wilt leveren, wanneer je wilt beginnen en waar je moet beginnen, volgen hieronder 5 vragen die je óók moet beantwoorden. Alleen dan ga je doelgericht en écht effectief te werk.

  1. Wat is het doel? Het is heel eenvoudig; innovatie moet een doel dienen. Wat wil je met dit project bereiken? Wil je iets verbeteren wat al werkt? Wil je een exponentiële impact hebben? Creëer je een nieuwe markt?
  2. Op welk inzicht is dit idee gebaseerd? Ideeën zonder inzicht zijn gewoon dat; ideeën. Inzicht is troef omdat een inzicht een onmiskenbare waarheid is. Ofwel: een innovatiekans.
  3. Welke capaciteiten en middelen zijn nodig en hoe gaan we die inzetten? Net als elk ander project heeft innovatie ondersteuning van het leiderschap nodig. Je moet hierbij duidelijk zijn over de capaciteiten die je hebt en die je (nog) niet hebt. Welke capaciteiten (en middelen) zijn nodig om je idee goed te kunnen uitvoeren? En waarom heb je die nodig?
  4. Welke processen moet goed lopen om dit idee te laten werken? Deze vraag gaat over het kijken naar de toekomst en het bedenken van alles wat nodig is om het project in goede banen te kunnen leiden. Het gaat om het vooruitdenken en anticiperen op alle dingen die goed moeten gaan. Van marketing tot het gebruik van softwaresystemen voor het in kaart brengen van verkoopgebieden, tot operaties, tot klantenservice: alles.
  5. Hoe zal het leven van onze klanten erdoor veranderen? Deze vraag gaat over de waarde die je levert en hoe je kunt visualiseren hoe dat daadwerkelijk speelt in het leven van jouw ideale klant.

Zo, dat is het. Laat het me weten als je andere essentiële vragen hebt die beantwoord moeten worden voordat je een innovatieproject gaat starten.

Liever kijken dan lezen? Abonneer je hier op mijn YouTube-kanaal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>