Business Model Innovatie: wat is het en waarom is het belangrijk?

Business Model Innovatie is een van de vele innovatievormen die jouw bedrijf succesvol(er) kan maken. En – jackpot! – niet zomaar een vorm. Want hoewel het niet de allermakkelijkste manier van innoveren is, kan hij voor het grootste, meest duurzame succes zorgen. Ga jij met Business Model Innovatie aan de slag? Dan kan jij zomaar eens de bestaande markt ontwrichten en zelf de nieuwe leider worden. In dit artikel leg ik je met voorbeelden uit waarom.

Wat is Business Model Innovatie?

Een businessmodel is een document of strategie die aangeeft hoe een bedrijf of organisatie waarde levert aan zijn klanten. In zijn eenvoudigste vorm geeft een businessmodel informatie over de doelmarkt van een organisatie, de behoefte van die markt en de rol die de producten of diensten van het bedrijf zullen spelen om aan die behoefte te voldoen.

Business Model Innovatie beschrijft dus het proces waarin een organisatie haar bedrijfsmodel aanpast. Vaak weerspiegelt deze innovatie een fundamentele verandering in de manier waarop een bedrijf waarde levert aan zijn klanten. Of dat nu is door de ontwikkeling van nieuwe inkomstenstromen of distributiekanalen.

Business Model Innovatie Innovation Amazon

Amazing Amazon

Waarom Business Model Innovatie belangrijk is? Amazon is er een goed voorbeeld van.

In 1995 werd Amazon gelanceerd als de grootste boekhandel op aarde. Fast forward – 22 jaar later – en die ‘boekhandel’ is nu een leider in cloud computing, kan boodschappen leveren aan de deur en produceert zelfs Emmy Award-winnende tv-series. De kop zegt niet voor niets: amazing Amazon! 

De Trillion Dollar Company heeft deze groei bereikt door voortdurend bereid te zijn te innoveren op haar bedrijfsmodel. Om nieuwe uitdagingen aan te gaan en nieuwe kansen na te streven.

Die aanpak heeft Amazon gebracht waar het nu is. Want in plaats van te vertrouwen op één inkomstenstroom of klantsegment, vraagt het bedrijf zich (nog steeds) voortdurend af: Wat is de volgende stap?

Ofwel: Amazon heeft haar succes te danken aan het continu, herhaaldelijk experimenteren met een proces dat bekend staat als Business Model Innovatie.

'Allemaal leuk en aardig, hoor, maar zullen we niet eerst even het Coronavirus uit de wereld helpen?'

Ik hoor het je al denken. Zullen we niet eerst even weer orde op zaken stellen voordat we ons hele bedrijfsmodel omgooien? Voordat we gaan experimenteren met wat wel of niet werkt voor ons?

Ik snap je ergens wel. Want hoe impactvol zo’n innovatieproces ook kan zijn, het is ook spannend. Zeker in tijden waarin dingen onzeker zijn, zoals vandaag de dag.

Het nieuwe coronavirus zorgt voor enorme verschuivingen in zowel de nationale als de mondiale economie. En ja, dat is al spannend op zich.

Maar deze tijd biedt juist ook kansen om het nu écht goed aan te gaan pakken. Sterker nog: veel bedrijven worden gedwongen om te innoveren! Want passen zij hun bedrijfsmodel niet aan, dan lopen ze het risico het slachtoffer te worden van de drastische veranderingen om hen heen.

Noodgedwongen aanpassingen moeten doen voelt voor niemand leuk, maar is wél het slimste wat je kunt doen. Accepteer, incasseer en kijk vervolgens weer vooruit: wat is wél mogelijk? Hoe kan ik wél meegaan met de wereld om mij heen? En met de nieuwe klantbehoeften die hieruit voortvloeien?

En dat brengt me op de volgende kop, die inmiddels zo ongeveer mijn motto is geworden:

Doe jij het niet, dan doet jouw concurrent het wel!
Blockbuster vs. Netflix

Amazon is niet het enige bedrijf dat bekend staat om het voortdurend innoveren van zijn bedrijfsmodel. Neem bijvoorbeeld Blockbuster. De videoverhuurketen stond voor een reeks uitdagingen in haar tijd. Met name toen dvd’s begonnen met de verkoop van VHS-tapes (ja, zou oud ben ik 😉). Dvd’s namen minder schapruimte in beslag, hadden een hogere video- en audiokwaliteit, waren duurzamer én dun genoeg om in de post te versturen. 

Dat laatste is waar Netflix-oprichters Reed Hastings en Marc Randolph een kans zagen. Het duo lanceerde Netflix in 1997 als een DVD-by-mail bedrijf, waardoor klanten films konden huren zonder dat ze hun huis hoefden te verlaten. De toegevoegde bonus? Netflix kon haar product opslaan in distributiecentra. Het was daardoor niet nodig om ruim 9.000 winkels te inventariseren en dezelfde bedrijfskosten te betalen als Blockbuster.

Het duurde zeven jaar voordat Blockbuster zijn eigen DVD-by-mail-dienst kon starten. Op dat moment had Netflix een groot concurrentievoordeel. De volgende ambitie? Het lanceren van een streaming service. Met deze laatste mokerslag werd Blockbuster gedwongen om een spel te spelen met een constante inhaalslag. 

Begin 2014 werden alle resterende Blockbuster-winkels gesloten.

Innovatie als koers

Innovatie is dus lang niet altijd voor elk bedrijf even makkelijk. Maar belangrijk is het voor iedereen. Als ondernemer zou je jezelf blijvend de vraag moeten stellen wat er kan worden verbeterd binnen jouw bedrijf. Hoe jij nóg beter aan de klantbehoefte kan voldoen. Want alleen daardoor blijf jij aan kop.

Behalve Business Model Innovatie, kun je ook denken aan productinnovatie of procesinnovatie.

Productinnovatie houdt in dat je je richt op het verbeteren/vernieuwen van een bestaand product. Denk aan Apple die haar iPhone steeds weer opnieuw, verbeterd, op de markt brengt.

Procesinnovatie is de implementatie van verbeterde/vernieuwde productie- of leveringsmethoden. In een poging om het productieniveau van een bedrijf te verhogen en de kosten te verlagen. Een van de meest opvallende voorbeelden hiervan is toen Ford de eerste bewegende assemblagelijn introduceerde, waardoor de assemblagetijd voor een enkel voertuig terugliep van 12 uur naar ongeveer 90 minuten!

De keuze om product-, proces- of Business Model Innovatie na te streven, hangt grotendeels af van jouw klant en de industrie van je bedrijf. Maar Business Model Innovatie leidt uiteindelijk het vaakst tot de meeste impact. Eén ding is dus zeker: hoe meer ballen je toont, hoe meer vruchten je plukt

Speel dus niet op safe als je niet alleen een product, maar ook jouw hele bedrijfsmodel kunt innoveren. Het is immers Amazon’s bedrijfsmodel dat de markt ontwrichtte. En ik herhaal: doe jij het niet, dan doet je concurrent dit wel. 

Business Model Innovatie innoveren succes vruchten plukken ballen tonen

Innovatie staat niet stil!

Welke vorm je uiteindelijk ook kiest: het is key om alert te blijven op elke innovatiekans die zich voordoet. Merk je dus dat de ontwikkeling van jouw bedrijf stilstaat? Tijd voor actie! Lijkt er van buitenaf niets meer te zijn waarop jij nog kunt inspelen? En sta je aan de top van je markt? Geweldig! Maarrr …

Ook dan geldt: niet stil blijven staan! Denk in plaats daarvan direct na over de mogelijkheden die de volgende generatie met zich meebrengt. Waar hebben jouw klanten in de toekomst behoefte aan? Hoe verandert deze behoefte ten opzichte van die waar je nu op inspeelt? En hoe groei jij daar straks in mee? Of liever nog, hoe blijf jij die verandering voor? 

Wil je het meteen goed en doelgericht aanpakken? Goede insteek! Neem vrijblijvend contact met me op om gratis te sparren over jouw mogelijkheden. Ik denk graag mee!

Liever kijken dan lezen? Abonneer je hier op mijn YouTube-kanaal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>