9 leugens van de werkvloer een Must-Read voor iedere ondernemer

Productiviteitsgoeroes, HR-managers en leiders hebben het internet overspoeld met hun ideeën over de definitie van ‘goed’ werk. Maar wat als het merendeel van deze adviezen verkeerd is? “Negen leugens van de werkvloer” door Marcus Buckingham en Ashley Goodall levert feitelijk bewijs voor ondernemers over de meest voorkomende fouten. Dit is wat je ervan kan leren:

Verkeerd advies brengt je bedrijf schade toe

Miljoenen ondernemers maken geen optimaal gebruik van de capaciteiten van hun werknemers omdat ze strategieën opleggen die zij als goed beoordelen.  Zonder dat ze zeker weten of deze methoden ook daadwerkelijk goed zijn. Dit boek gaat over verkeerd advies dat meer schade toebrengt dan dat het je bedrijf groeien. Er zijn negen leugens geïdentificeerd die door talloze bedrijven zijn aanvaard, ook al kunnen ze die bedrijven schaden.

Wereldwijd lijken MKB-ondernemingen en teams vrij veel op elkaar. De manier waarop ze met elkaar samenwerken en de manier waarop ondernemers ze proberen te motiveren. De manier waarop werknemers gefrustreerd raken door inspiratieloos werk, lage betrokkenheid is in de meeste bedrijven ook vrijwel hetzelfde. Verschillende misvattingen en verkeerd advies zijn de oorzaak voor werk dat niet bevredigend noch productief is. 

De Negen leugens:

Leugen #1: Het kan mensen iets schelen voor welk bedrijf ze werken
Leugen #2: Het beste plan wint
Leugen #3: De beste bedrijven storten hun doelen van bovenaf over je uit
Leugen #4: De beste mensen zijn van alle markten thuis
Leugen #5: Mensen hebben feedback nodig
Leugen #6: Mensen kunnen andere mensen betrouwbaar beoordelen
Leugen #7: Mensen hebben potentieel
Leugen #8: De balans tussen werk en privé is het belangrijkst
Leugen #9: Leiderschap is iets

Je kunt je vast een scenario bedenken waarin één van deze leugens jouw bedrijf heeft beïnvloed. Ik heb in de consultancy gewerkt, één van de dingen die opviel was de tijd die in “actieplannen” ging. Uiteindelijk zijn veel plannen nooit helemaal uitgevoerd, onderweg was er altijd wel een gebeurtenis die niet te voorspellen was.

Veel tijd & werk besteed aan planning was het lang niet waard. Toch gingen we door met plannen, omdat we geloofden dat een goed plan de beste voorbereiding was op onvoorziene gebeurtenissen. We bedachten zelfs verschillende scenario’s die zich mogelijk zouden kunnen gaan voordoen. Tijdrovende werk dat achteraf vaak nauwelijks van invloed bleek te zijn op het resultaat.

Dit is wat er in veel bedrijven gebeurt – tijd en resources worden gebruikt om plannen te maken.

Buckingham en Goodall hebben een andere benadering van dit gedrag:

Waarheid #2 in hun boek is: De beste intelligentie wint (omdat de wereld te snel gaat) voor plannen.

Slimmer werken is niet zo moeilijk

De schrijvers presenteren feitelijke data over wat werknemers motiveert en wat hen demotiveert. Ze analyseren wat bedrijven belemmert. En plannen is een van de dingen die veel bedrijven graag doen, maar het levert niets op.

In dit voorbeeld adviseren ze om aan de slag te gaan met het opzetten van intelligente en dynamische systemen dat regelmatig nieuwe informatie opneemt en daardoor teams helpt om snel en op een betere manier te kunnen reageren.

Maar hoe zit het met het ontvangen van feedback?

Feedback geven is een van de meest populaire methoden om mensen te motiveren, maar het werkt niet.

Denk er maar eens na: Wat gebeurt er wanneer je een meeting inplant met een teamlid om werkprestaties te bespreken?

Om te beginnen ….de setting is al onnatuurlijk. Je kan de prestaties en mislukkingen van het laatste kwartaal bespreken. De persoon die feedback krijgt zal zichzelf verdedigen of gewoon knikken en accepteren wat ze hebben gehoord. Ze kunnen en zullen redenen verzinnen waarom een bepaald project niet liep zoals gepland.

Maar zal zo’n gesprek de kwaliteit van het werk en de tevredenheid verbeteren? Dat valt te betwijfelen.

Goodall en Buckingham beweren dat mensen geen feedback nodig hebben. Mensen hebben aandacht nodig!

De meeste mensen vinden het niet fijn dat hun prestaties beoordeeld worden in een ongemakkelijke omgeving. Ze willen gezien worden voor wie ze zijn.

In plaats van meetings in te plannen voor feedback, zou je aandacht moeten besteden aan wat je teamleden daadwerkelijk doen. Helemaal wanneer ze de kantjes ervan aflopen.

Feedback geven is sowieso een onvoorspelbare opgave. Zoals de auteurs ook schrijven, het is een leugen om aan te nemen dat mensen anderen betrouwbaar kunnen beoordelen.

Hoe kan ook anders? Vooral in een werkomgeving, waar mensen vaak maar een bepaalde kant van zichzelf laten zien en vaker op hun tong bijten om conflicten te ontlopen of om hoger op te komen.

Wat mensen wel betrouwbaar kunnen beoordelen, is hun eigen ervaring – en met anderen.

Je weet hoe je je voelt als je met een bepaalde collega werkt en of het proces soepel verloopt of niet. Dat zijn de ervaringen die je betrouwbaar kunt beoordelen. 

In verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst

In hun boek doorgronden Buckingham en Goodall de leugens die in ons werk zijn geslopen. Leiders kopiëren ze, werknemers slikken ze en geloven dat dingen op een bepaalde manier horen te werken.

De schrijvers hebben de ervaring, de feitelijk data die hun beweringen onderbouwen. Ze laten zien dat veel aspecten van de traditionele werkwijsheid onjuist zijn en dus je bedrijf kunnen of zullen schaden.

In plaats daarvan dagen ze uit om twee keer na te denken voordat je in valkuilen stapt en laten zien hoe je het slimmer kan doen. Je bedrijf kan effectiever, menselijker en moderner worden als je “Negen leugens over de werkvloer” aandachtig leest en bereid bent open vizier dingen te veranderen.

Liever kijken dan lezen? Abonneer je hier op mijn YouTube-kanaal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>