7 manieren om makkelijk geld te verdienen

Als je je bedrijf laat groeien, kom je erachter wat iedere ambitieuze ondernemer uiteindelijk zal ontdekken: Groei slokt geld op.

Wanneer je gaat schalen, bouw je nieuwe systemen en processen op die snel je financiën opvreten.

Deze groei kan de ondergang worden als je niet uitkijkt. Ja, je winst en omzet kunnen een financiële groei laten zien. Maar die cijfers zijn gestegen omdat je meer uitgaven hebt gedaan. Ze weerspiegelen niet de realiteit.

Als je wilt groeien, moet je ervoor zorgen dat je toegang hebt tot het geld dat groei stimuleert.

Daarom moet je begrijpen en bijhouden hoe geld in en uit je bedrijf stroomt. Wanneer jij leert van cijfers te houden, wordt het beheren van je financiën eenvoudig(er).

Waarom Cash Flow dé nummer 1 KPI is

Ik werk al jaren met ondernemers om hun bedrijf te evalueren. En wat ik keer op keer heb zien gebeuren is het volgende:

Als bedrijf spreken wij Spaans, en onze bank spreekt Portugees.

De eigenaar heeft het over winst, maar de bank kijkt naar een ander getal.

Wat de bank of je financier wil weten is of je in de toekomst cashflow hebt om je rente en/of je schuld af te lossen.

Dat is een situatie die zich vaak afspeelt.

Als ondernemer ben je misschien gefocust op je winstcijfers. Ik ben hier om je te vertellen dat winst een mening is.

Het is de cashflow – niet de omzet of winst – die dé indicator is van hoe je bedrijf financieel presteert.

Als je wilt groeien en je de uitgaven voorblijven, moet je de taal van de cijfers begrijpen, zowel vanuit het oogpunt van het bedrijf als van de bank.

Ik heb een systeem dat je helpt om je financiële situatie gemakkelijk te begrijpen: de Vier Hoofdstukken. Dit vierdelige systeem helpt je de vraag te beantwoorden:

Wat is de kwaliteit van jouw liquide middelen?

Je situatie uitgelegd in vier hoofdstukken

Het resultaat van je onderneming is de cashflow. Het is de beweging in al je banksaldi (je leningen + je geld op de bank).

Je kunt cashflow niet begrijpen door alleen naar de winst te kijken. In plaats daarvan kijk je  naar alle input.

Deze input voedt de vier hoofdstukken van het financiële verhaal van je bedrijf.

De vier hoofdstukken zijn:

Hoofdstuk 1: Winst

Dit is vrij eenvoudig. Zowat elk bedrijf heeft inzicht in haar winstgevendheid.

Hoofdstuk 2: Werkkapitaal

Dit is even belangrijk voor je winst. Werkkapitaal is een maatstaf voor je inkomsten, je vorderingen, je inventaris, hoe je je leveranciers betaalt, enz.

Hoofdstuk 3: Overig kapitaal

Als je hebt geïnvesteerd in extra infrastructuur – zoals grond, gebouwen en andere complexe bezittingen – horen die cijfers hier thuis.

Anders hoef je niet veel tijd aan dit hoofdstuk te besteden.

Hoofdstuk 4: Financiering (van liquide middelen)

Dit is het resultaat van de eerste 3 hoofdstukken.

Hier wordt duidelijk of je geld hebt gegenereerd of financiering nodig hebt.

Het verhaal van de vier hoofdstukken interpreteren

De cashflow is het resultaat van groei (hoofdstuk 1 Winst) en beheer (hoofdstuk 2 Werkkapitaal en hoofdstuk 3 Ander kapitaal).

WINST + WERKKAPITAAL + OVERIG KAPITAAL = FINANCIERING

Aan de hand van je cashflow kun je nagaan of jij (of je management) goed of slecht werk levert.

Elke keer wanneer je een verandering aanbrengt in de manier waarop je je bedrijf leidt, heeft dat een impact op de cashflow.

Elke keer dat je aan een van deze knoppen draait (trager incasseren, je overheadkosten laten groeien, enz.) heb je impact op cashflow.

Cash is dan het resultaat van groei plus de veranderingen.

Nu jij je 4 hoofdstukken in kaart hebt gebracht en dus inzicht in cashflow, gaan we over naar de grote vraag:

Hoe optimaliseer jij je bedrijf nu?

Gebruik één of meer van de 7 knoppen om cashflow te verbeteren

Als Ondernemer ben jij verantwoordelijk voor de cashflow.

Als je de dynamiek van je financiële verhaal begrijpt, kun je uitwerken welke beslissingen je moet nemen om impact te maken.

Er zijn 7 financiële knoppen die je met maar 1% hoeft te verdraaien om je cashflow drastisch te verbeteren.

  1. Prijs. Je kunt de prijs van je diensten of producten verhogen.
  2. Volume. Je kunt meer verkopen van het product/de dienst die je
  3. Kosten van verkochte goederen (COGS)/directe kosten. Je kunt de prijs die je betaalt voor je grondstoffen en arbeid verlagen. Als je lean initiatieven opstart in je processen kun je je kosten naar beneden krijgen.
  4. Bedrijfskosten. Je kunt je bedrijfskosten verlagen. Verkort bijvoorbeeld de verkoopcycli door je verkoop technieken verder te optimaliseren.
  5. Debiteuren. Je kunt je debiteurendagen verminderen. De vraag is hier, kun je je klanten sneller laten betalen?
  6. Voorraad/werk in uitvoering. Je kunt de hoeveelheid voorraad of inventaris die je in voorraad hebt Alleen al het verhogen van je bezettingsgraad kan nuttig zijn.
  7. Crediteuren. Je kunt de tijd verlengen waarbinnen jij je crediteuren betaalt. Als je een goede klant bent en consequent bent, zullen ze je waarschijnlijk wat ruimte geven en kunt u tot een overeenkomst komen.

 

Slechts 1% verandering aan een van deze 7 knoppen kan je cashflow drastisch verhogen als je weet welke draaiknop de meeste impact heeft.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>