Het verschil tussen OKR's en KPI's

Welke je gebruikt hangt af van je gebruikscasus.

OKR’s (objectives and key results) zijn zo populair geworden dat ze tegenwoordig al snel worden verward met het andere acroniem de KPI’s (key performance indicators).
Ik weet natuurlijk dat jij deze termen niet door elkaar haalt, maar voor het geval dat je een collega hebt die dat wel doet, hier is een nuttig onderscheid.
1) OKR's zijn voor nieuwe initiatieven
Wanneer je iets nieuws opzet, wil je een inspirerende en ambitieuze doelstelling samen met een duidelijke meting van succes. Als het gaat om doelstellingen en belangrijkste resultaten, streef dan naar een zo klein mogelijke set om de focus te vergroten. Als je bijvoorbeeld een team van 25 mensen hebt en meer dan 100 key resultaten, is er wellicht iets misgegaan.
2) KPI's zijn voor 'business as usual'
Als je iets monitort dat al bestaat, in plaats van iets nieuws op te bouwen, dan komen KPI’s van pas – ze zorgen voor transparantie. Responstijden van de klantenservice? Dat is een KPI. Aantal verkoopgesprekken? Ook dat is een KPI.
Simpel gezegd, OKR’s = bouwen en KPI’s = onderhouden. Sommige teams, zoals productteams, gebruiken veel OKR’s. Andere teams, zoals de klantenservice, geven de voorkeur aan KPI’s. Dat is prima – alleen omdat OKR’s een hamer zijn, maakt dat nog niet van elk team een spijker.
Liever kijken dan lezen? Abonneer je hier op mijn YouTube-kanaal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>