De balans mensen vs. processen

Nieuwe bedrijven hebben meestal weinig processen, dus het team wordt vaak aangemoedigd om ‘het uit te zoeken’. Maar naarmate je team groeit, neemt ook de complexiteit toe.
De intuïtieve oplossing is om standaardprocessen te creëren en je team te trainen om ze te gebruiken. Maar zodra het aantal processen toeneemt, kan je bedrijf te stroef, te traag en te bureaucratisch worden.

Hoe vindt je de juiste balans?

Telkens wanneer je het woord ‘balans’ tegenkomt, moet je proberen de twee extremen te bepalen. In dit geval zouden de extremen kunnen zijn:
• Het extreem 'mensen':
Mensen zijn vrij om te kiezen hoe ze hun doelen bereiken, zelfs wanneer hun manier niet het maximaal haalbare effect heeft en zelfs een negatieve invloed heeft op andere stakeholders.
• Het extreem 'proces’:
Mensen moeten een standaard proces volgen, zelfs wanneer ze een efficiëntere of effectievere manier weten om de doelen te bereiken.
Het identificeren van de extremen helpt je om de voor- en nadelen in kaart te brengen en te komen tot een ‘beide/en’ oplossing. Je kunt bijvoorbeeld mensen aanmoedigen om de beste manier te kiezen om hun doelen te bereiken, terwijl je rekening houdt met het huidige werk en andere stakeholders respecteert.
Maar wacht eens even. Rekening houdt met het huidige werk? Andere stakeholders respecteren? Dat zijn gedragsvormen, toch? Ja, en dat is het inzicht: als je mensen en processen in balans wilt brengen, moet je je richten op je cultuur.
Liever kijken dan lezen? Abonneer je hier op mijn YouTube-kanaal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>